Biznes i reklama

Reklama w i na autobusach – plusy i minusy

Reklama na autobusach polega na oklejaniu całych pojazdów albo tyłów autobusów. W ten sposób, podczas każdorazowego przejazdu na danej trasie, informacja jest przekazywana wszystkim osobom uczestniczącym w ulicznym ruchu, zarówno na jezdni, jak i na pasażach rowerowych lub dla pieszych.

Zalety zewnętrznej reklamy autobusowej

Ten typ przekazu należy do kategorii bodźców, które przenikają do podświadomości odbiorców najszybciej i najtrwalej, ale również w najszerzej na rynku. Klienci – chcąc czy nie chcąc – muszą bowiem spojrzeć na przejeżdżający autobus ze względów bezpieczeństwa, jeśli poruszają się po mieście pieszo lub korzystają z własnego środka transportu. Informacja dociera do nich więc bez względu na ich cechy czy zainteresowania.

Jak reklama na autobusach działa na podświadomość?

Trwałości przekazu sprzyjają duży format i częstotliwość prezentacji. Format zwraca uwagę, toteż siłą rzeczy potencjalni odbiorcy czytają przekaz widoczny na pojeździe. Jednak nawet w sytuacji, gdyby klient odwrócił głowę, zapamiętaniu szczegółów służy częstotliwość prezentacji. Nawet jeśli reklama na autobusach nie jest oglądana celowo, to jednak im więcej razy odbiorca na nią spojrzy, tym więcej szczegółów zapada do jego podświadomości,

Reklama na autobusach nie daje się „przewinąć” na bok ani wyłączyć. Stopniowo puzzle informacyjne układa się w całość, która pozostaje tam utrwalona, jako pierwsze podświadome skojarzenie. Następnie, w razie konieczności zaspokojenia jakiejś potrzeby, klient przypomina sobie ten przekaz. Dlatego w ten sposób kreowana jest informacja, która w hierarchii skojarzeń odbiorcy zostaje uplasowana na jednej z najwyższych pozycji. Dzięki temu zwiększa się jej skuteczność.

Klient uwięziony w korku

Nieco inaczej działa plakat zawieszony wewnątrz pojazdu. Reklama w autobusach kierowana jest już do częściowo okrojonej – chociaż nadal ogromnej – grupy odbiorców, czyli tych, którzy poruszają się środkami komunikacji miejskiej. Aczkolwiek dzięki swojej widoczności nadal pozostaje dostępna dla adresatów przekazu bez względu na ich wiek, płeć czy osobiste preferencje.

Reklama w autobusach również działa na podświadomość. Dzieje się tak, ponieważ przechodząc wewnątrz pojazdu, odbiorca nieświadomie rzuca na spojrzenia na eksponowane powierzchnie. Pomimo że format jest dużo mniejszy, to jednak okres ekspozycji zdecydowanie się wydłuża, ponieważ pasażer ma o wiele więcej czasu, aby przyjrzeć się plakatowi.

Dodatkowa wartość dla pasażera

Pasażer uwięziony w sytuacji, kiedy przejazd autobusem zostaje zablokowany korkami, staje się poddenerwowany, mając poczucie straty czasu. Ten efekt można umiejętnie wykorzystać. Otóż jeśli reklama w autobusach przekaże informację w formie żartobliwej lub jako odpowiedź na problemy, wtedy pozyska sympatię podróżujących. Obniży bowiem poziomu stresu oraz pomoże w przetrwaniu niemiłych chwil.